آشنایی با جک پنوماتیک یا سیلندر پنوماتیک
صبا تولید
/ دسته ها: مقالات

آشنایی با جک پنوماتیک یا سیلندر پنوماتیک

سیلندر پنوماتیک

 

آشنایی با سیلندرهای پنوماتیک

جک یا سیلندر پنوماتیک، دارای یک محفظه برای نگهداری کردن از هوای فشرده است. جک پنوماتیک همچنین یک ورودی دارد که از آن هوای فشرده خارج می شود. شافت پیستون و قطعات آب بندی و مهر و موم کاری هوای فشرده، نیز از دیگر اجزای تشکیل دهنده داخل جک پنوماتیک هستند.

وقتی که هوای فشرده از یک شیر راه دهنده پنوماتیک، به داخل محفظه راه پیدا می‌کند، عمدتاً به دنبال خارج شدن است و زمانی که راه فرار پیدا نمی‌کند، به سطح پیستون های داخل سیلندر نیرو وارد کرده و از این رو، باعث بیرون آمدن شافت می شود که پیستون در انتهای آن قرار گرفته است.

سیلندرهای پنوماتیک، cylinder pneumatic، فعال کننده و محرک هوای فشرده هستند. روند کاری این سیلندرها همانند جکهای هیدرولیکی است. به این معنا که با جابجا کردن اشیا و حرکات رفت و برگشتی، نیرویی را بر دیسک، ( که در فضای استوانه ای وجود دارد) وارد می کنند.

استفاده از سیلندر پنوماتیک در مقایسه با روغن های هیدرولیک، آلایندگی بسیار کمتری دارد و در صنایع مختلف شاهد استفاده از سیلندر پنوماتیک هستیم. انواع مختلفی از سیلندرهای پنوماتیک وجود دارد. سیلندر پنوماتیک چرخشی، سیلندر پنوماتیک یکطرفه و سیلندر پنوماتیک هیدرولیک.

پارامترهای مهم سیلندر پنوماتیک

دو پارامتر بسیار مهم برای انتخاب جک پنوماتیک یا سیلندر پنوماتیک، طول کورس و قطر پیستون جک است.

 منظور از طول کورس، همان فاصله بین نقطه حرکت اولیه تا آخرین نقطه‌ای است که میله پیستون یا شافت سیلندر طی می کند. طول کورس عمدتاً با واحد میلی متر تعیین می شود. این پارامتر معمولاً از یک تا ۲۰۰۰ میلی متر متغیر است.

سیلندرهای یک طرفه قادر به انجام کورس از یک طرف هستند. به این معنا که هوای فشرده را فقط از یک طرف وارد می‌کنند و  پیستون را ( با توجه به فشاری که وارد می کنند)، به حرکت در می آورند. هر موقع که فشار هوا قطع شود، هوای داخل سیلندر تخلیه خواهد شد و پیستون و میله به کمک فنر های تعبیه شده در آن، به حالت اولیه خود برمی‌گردند. عمدتاً در صنایع و بیشتر برای فشرده سازی یا پرس قطعات، همچنین ساخت گیره های پنوماتیک و جدا کردن قطعات از قالب خود، از سیلندرها یکطرفه استفاده می‌شود.

اما در مدل سیلندرهای دو کاره یا دو طرفه نحوه عملکرد آن ها کمی متفاوت است. به این معنا که قادرند هم در رفت و هم در برگشت میله پیستون را حرکت دهند. در صنایع سوراخکاری، برشف پرسکاری و پایین آوردن قطعات، از سیلندر های پنوماتیک دو طرفه استفاده می شود. یکی از مزایای بزرگ سیلندرها و جک های پنوماتیکی در این است که بسیار پاک و بدون آلودگی هستند. چرا که با هوای فشرده کار می‌کند و برای صنایع تولید دارو و صنایعی که تمیز بودن و پاکیزه بودن برای آنها حساس است ( مانند صنایع غذایی)، استفاده می شوند.

علم پنوماتیک در مکانیک سیالات

 اگر بخواهیم در مورد در مورد واژه پنوماتیک بیشتر توضیح دهیم باید بگوییم که شاخه ای از علم مکانیک سیالات هست در علم مکانیک سیالات انواع تبدیلات انرژی مورد بررسی قرار می گیرد.  خود واژه پنوماتیک به معنای هوای فشرده است.  اما در پنوماتیک بررسی تبدیلات انرژی در هوای فشرده بیشتر مورد بررسی قرار می گیرد از این رو سیلندر های پنوماتیک سیلندرهایی هستند که در آنها هوای فشرده شده وجود دارد و در کار آنها مبتنی بر فشردگی هواست.

آشنایی با سیلندرهای بادی

در این قسمت می خواهیم در مورد سیلندر های بادی صحبت کنیم. سیلندرهای بادی ، سته  ای از سیلندرها هستند که همان طور که از نام آن پیداست، توسط باد و هوای فشرده عمل میکنند. سیلندرهای پنوماتیک و جکهای پنوماتیک، در واقع نوعی عملگر محسوب می‌شوند و در صنایع مختلف، مانند چوب، ماشین سازی، خودروسازی، پرس، کاشی، سرامیک و ... مورد استفاده قرار می گیرند. انواع جک های بادی را می‌توان به دو قسمت خطی و غیرخطی تقسیم‌بندی کرد. سیلندر خطی، جکهای هستند که حرکت آنها به صورت خطی و مستقیم  و یکطرفه است و در مقابل جک های دوطرفه داریم.

نکات مهم در مورد سیلندر پنوماتیک

نکات مهمی که درباره نحوه استفاده و نگهداری از  سیلندرهای پنوماتیک و جک های پنوماتیک وجود دارد این است که، همیشه قطر سیلندر را با توجه به وزن باری که روی آن قرار می گیرد باید محاسبه کرد. علاوه بر این،  همواره شما باید از پاک بودن ورودی‌ها اطمینان حاصل کنید و بعد از آن، اتصال هوا به ورودی سیلندر را برقرار بسازید. به این علت که هرگونه آلودگی و ناخالصی عمدتاً موجب کم شدن طول عمر مفید سیلندر پنوماتیک میشود.

بهتر است تا آنجا که می توانید از اعمال نیروی جانبی به بدنه جک جلوگیری کنید و اگر فعالیت و کسب و کار شما به این صورت است که در دمای پایین باید  از سیلندرها استفاده کنید،  تمام تمهیدات لازم برای جلوگیری از یخ زدگی قطرات آب یا غلیظ شدن را حتما انجام بدهید. اگر سیلندر را برای مدت طولانی استفاده نمی‌کنید، ورودی جک ها را می توانید با درپوش مناسب بپوشانید. با استفاده از این کار می توانید از ورود ذرات آلوده به این درگاه ها جلوگیری کنید.

اغلب کارشناسان در حوزه نگهداری از سیلندر پنوماتیک، توصیه می‌کنند که برای تنظیم سرعت، شیر کنترل سرعت را همواره تا نیمه باز کنید تا فشار مطلوب را ایجاد بکند. اگر هم قصد دارید که از فیلتر استفاده کنید، توصیه ما این است که  برای جک های غیر حساس، فیلتر مناسب معمولاً ۴۰ میکرون است. و بهتر است که از فیلترها با مش بندی ریز تر و مناسب تر با کسب و کار خود نیز استفاده کنید.

 

مطلب قبلی شیر 5/3 دو سر تحریک برقی پنوماتیک چگونه کار می کند
مطلب بعدی معرفی فیتینگ های پنوماتیک
Print
843 رتبه بندی این مطلب:
5.0

فایل ها برای دانلود

  • 1(.jpg, 178.7 KB) - 185 download(s)

  • 3(.png, 74.65 KB) - 128 download(s)

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

فهرست