نحوه کار گیج فشار پنوماتیک
صبا تولید
/ دسته ها: مقالات

نحوه کار گیج فشار پنوماتیک

گیج فشار پنوماتیک

گیج فشار پنوماتیک:

   به وسیله ای که وظیفه اندازه گیری میزان و شدت سیال یا شدت جریان را بر عهده دارد به اصطلاح گیج فشار پنوماتیک ( Flnged pressure guage ) یا درجه فشار پنوماتیک یا مانومتر گفته میشود که با توجه به سنسورهای مختلف، اندازه، مدل، متریال  قیمت های متنوعی در بازار دارد. اجزا مانومتر شامل: بدنه، دیافراگم، لوله بوردون، انتقال دهنده، بدنه جلویی، نمایشگر، عقربه، رینگ، شیشه، آب بند و سوکت می باشد. این وسیله جهت تنظیم و متعادل کردن گازها و مایعات در یک سیستم کاربرد دارد و می توان گفت بدون آن راه اندازی و نگهداری سیستم ایمن نخواهد بود.

سیستم پنوماتیک سالها است که در صنعت و دیگر حوزه ها مورد استفاده قرار میگیرد و بسیار اتفاق افتاده است که سیستم دچار نشت فشار شده است و باعث آسیب های جدی شده از این رو سالها است که مدل های متنوعی از گیج پنوماتیک  تولید می شود که همچنان با توجه به تکنولوژی روز به روز رسانی شده و به صورتی طراحی شده اند که از نشت فشار و سیستم ممانعت می کند.

درجه فشار پنوماتیک به دو شکل عمل میکند که یا به صورت آنالوگ است یا دیجیتال. معمولا از درجه فشار آنالوگ استفاده می کنند. در گیج فشار پنوماتیک، درجه فشار توسط سیستم عامل تنظیم می شود در این فرآیند اندازه گیری فشار با توجه به فشار و دیگر پارامترها مانند بار، نیرو، سختی و گشتاور صورت می گیرد. از گیج پنوماتیک در واحد مراقبت پنوماتیک استفاده می شود و فشار مورد نیاز، در سرتاسر سیستم قابل اندازه گیری می باشد. با بهره گیری از درجه فشار پنوماتیک، فشار در گیرنده و تنظیم کننده FRL را می توان به صورت مستقل اندازه گیری کرد. به طور مثال، گیج فشار پنوماتیک برای فشار بیش از Psi300 مورد استفاده نیست و به صورت معمول با فشاری حدود Psi100 در سیستم معمولی قابل استفاده می باشد.

 

 

 

نحوه کار گیج پنوماتیک:

   گیج پنوماتیک برای اندازه گیری حداکثر Psi 10.000 مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا در دستگاه های پنوماتیک حداکثر میزان فشار بین 3000 تا  Psi 5000 می باشد. گیج پنوماتیک در مجاورت پورت پمپ یا در جایی نزدیک به آن نصب می شود اما می توان آن را در جاهای دیگر دستگاه هم نصب نمود که بررسی فشار و میزان آن را نشان دهد.

انواع درجه فشار پنوماتیک:

   همانطور که قبلا نیز گفته شد فشار سیال، نیرویی است که از پخش سیّال ممانعت می کند که میزان آن برمبنای واحدهای مختلفی چون psi ،kpa ،mmhg  گفته می شود. این قطعه پرکاربرد در صنعت بسیار ارزشمند است چنانچه بر اساس درجه ای از فشار که توسط آن نشان داده می شود، سرعت سیّال و میزان دبی را می توان به دست آورد.

اگر بخواهیم با انواع مختلف گیج پنوماتیک آشنا شویم باید گفت که شامل موارد زیر می باشد:

درجه فشار پنوماتیک تست، گیج پنوماتیک عقربه ای، درجه فشار تفاضلی، گیج پنوماتیک منفی، گیج فشار پنوماتیک دیجیتال، گیج پنوماتیک خلاء، گیج فشار اکسیژن، گیج پنوماتیک دیافراگمی و گیج پنوماتیک روغنی.

یادآوری نکات لازم جهت انتخاب گیج پنوماتیک مناسب:

   چنانچه برای اولین بار است که می خواهید اقدام به خرید گیج پنوماتیک نمایید به شما توصیه می شود تا در ادامه مقاله همراه ما باشید تا نکات مهم و لازم را در خصوص انتخاب یک گیج پنوماتیک خوب و مناسب بدانید و با دانش در این مسیر گام بردارید.

  • همانگونه که قبلا هم اشاره شد گیج پنوماتیک با فشارهای مختلفی عرضه شده است بنابراین در زمان خرید یکی از مهمترین نکات توجه به این مورد است که مشخص نمایید بر اساس نیازتان به چه نوع گیج پنوماتیک با چه میزان فشاری نیاز دارید. فشار سنج ها قادر هستند تا 1000 بار فشار را اندازه گیری نمایند.

 

 

  • توجه به صفحه نمایش و قطر اتصال رزوه در زمان انتخاب گیج پنوماتیک از اهمیت خاصی برخوردار است.
  • آنچه یک فشار سنج را با اهمیت نشان می دهد دقت آن در میزان اندازه گیری فشار است و در موارد استفاده ای که این میزان از اهمیت برخوردار است باید به این فاکتور انتخاب، نگاه دقیق تری داشت.
  • یکی دیگر از نکات مهم در زمان انتخاب گیج پنوماتیک مناسب دقت در نوع اتصال آن به دستگاه است. برخی از آنها به صورت عمودی و برخی دیگر به صورت افقی نصب می شوند لذا باید با توجه به نیاز خود نوع مورد نیاز را انتخاب و خریداری نمایید.

محل قرارگیری گیج فشار:

   یکی از مواردی که در زمان نصب گیج پنوماتیک باید به آن توجه کرد محل قرار گیری آن می باشد. مشاهده شده است که قرار گرفتن آن در مجاورت پمپ هیدرولیک یا کمپرسورهای بادی باعث ایجاد نوسانات زیادی خواهد شد که سبب آسیب رسیدن به درجه فشار پنوماتیک یا مانومتر را فراهم می آورد. از این رو بهتر آن است که گیج پنوماتیک پس از کاهنده های فشار نصب شوند.

خرید گیج پنوماتیک:

   خرید گیج پنوماتیک به دلیل کاربرد حساسی که دارد باید از مراکز معتبر خریداری شود. این محصول با قیمت های متفاوتی در بازار وجود دارد و البته که کیفیت آن نیز در قیمت آن تاثیرگذار است. البته نمی توان اطمینان داشت که تمامی انواع ارزان قیمت آن  نامناسب است و کیفیت پایینی دارند.

در زمان خرید باید توجه داشت که بدنه آن در برابر ضربه و لرزش مقاوم باشد. همچنین جنس رزوه اتصال این گیج ها مقاومت خوبی در برابر زنگ زدگی داشته باشد. توجه به صفحه شیشه ای  این گیج پنوماتیک ها اهمیت ویژه ای دارد. در نهایت این که دقت و عملکرد بالایی داشته باشد و از نظر قیمت و هزینه مقرون به صرفه باشد. دوام و عمر طولانی آن نیز از فاکتورهایی است که حائز اهمیت خواهد بود. استاندارد بودن،  نوع لحیم و محدوده فشار آن باید مطابق با نیاز شما باشد.

 

 

 

کاربرد گیج پنوماتیک در صنایع و سیستم های مختلف:

   این وسیله ارزشمند و پرکاربرد در صنایع و سیستم های زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

  • صنعت ماشین سازی
  • استخراج نفت و گاز
  • صنعت داروسازی و پزشکی
  • صنایع پتروشیمی و شیمیایی
  • تهویه مطبوع
  • کارخانه های غذا و نوشیدنی
  • صنایع لاستیک سازی
  • شناسایی نشتی
  • تجهیزات آزمایشگاهی
  • صنعت حفاری
  • کارخانه های تولیدی
  • تجهیزات هیدرولیک و پنوماتیک
  • اندازه گیری سطح
  • نیروگاهها

 

 

 

 

مطلب قبلی شیر برقی پنوماتیک
مطلب بعدی چطور یک سیستم پنوماتیک کار می کند
Print
1773 رتبه بندی این مطلب:
4.2

فایل ها برای دانلود

  • 11(.jpg, 46.66 KB) - 179 download(s)

  • 10(.jpg, 56 KB) - 161 download(s)

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

فهرست