آنچه در مورد شیر تخلیه سریع پنوماتیک باید بدانید
صبا تولید
/ دسته ها: مقالات

آنچه در مورد شیر تخلیه سریع پنوماتیک باید بدانید

شیر تخلیه سریع پنوماتیک

 

شیر تخلیه سریع پنوماتیک یکی از انواع شیر اطمینان می باشد که برای کنترل فشار مورد استفاده قرار می گیرد. این شیرها بر روی سیلندرها قرار داده می شوند و به دلیل کارایی خاصی که دارند باعث حرکت سریع جک و افزایش کارایی سیلندر می شود. شیر تخلیه سریع پنوماتیک در  دو مدل کوزه ای و کتابی می باشد. اهمیت این شیر تخلیه از آن جهت می باشد که  ضریب ایمنی سیلندرها را بالا می برد. با توجه به نوع سیلندر می توانیم یکی از نمونه های شیر تخلیه سریع پنوماتیک کوزه ای و کتابی را مورد استفاده قرار دهیم. اجزای اصلی  شیر تخلیه سریع پنوماتیک از سه پورت هوا تشکیل شده است که از یکی  از این پورت های هوا برای ورودی هوا، از پورت دوم برای خروج اضطراری و پورت سوم را برای  ورود هوا به داخل سیلندر استفاده می کنند. به تخلیه سریع پنوماتیک، دریچه تخلیه سریع پنوماتیک نیز می گویند.

شیر تخلیه سریع پنوماتیک چیست

سیستم های پنوماتیک کاربرد فراوانی در صنایع مختلف دارند.سیستم پنوماتیک از  سیستم هایی است که انتقال انرژی به وسیله هوای فشرده  کنترل و انجام می شود.وظیفه  قطع و وصل و کنترل فشار، سرعت عبور و جهت هوای فشرده توسط بخشی از سیستم پنوماتیک یا همان شیر تخلیه سریع پنوماتیک صورت می گیرد.در حقیقت شیر تخلیه سریع ابزاری برای اتوماتیک شدن مسیر عبور جریان هوای فشرده می باشد. کنترل انواع شیرهای تخلیه سریع پنوماتیک را می توانیم در موارد زیر خلاصه کنیم:

1- کنترل دستی

2- کنترل مکانیکی

3- کنترل الکتریکی

این نمونه از شیرها به شیرهای برقی نیز معروف می باشند.

4- کنترل پنوماتیکی

شیر تخلیه سریع پنوماتیکی

عملکرد شیر تخلیه سریع پنوماتیک به چه صورت می باشد

در بسیاری از صنایع ما از سیلندرهای یک کاره استفاده می کنیم.  در این نوع از سیلندرها برای آنکه سرعت برگشت پیستون را در سیلندر افزایش دهیم نیاز به شیرهایی داریم که به سرعت این کار را انجام دهند. شیرهای تخلیه سریع بعد از قطع شدن فشار هوا مسیر خروج هوا را باز می کنند و هوای موجود در مسیر را تخلیه می کنند. این عملکرد شیر تخلیه سریع پنوماتیک کمک می کند تا سیلندر ها پس از تخلیه سریع هوا به سرعت عمل برگشت را انجام دهند. از مزیت های استفاده از شیر تخلیه سریع پنوماتیک می توانیم به مواردی از جمله صرفه جویی در زمان برگشت سیلندر ها اشاره کنیم. شیر تخلیه سریع پنوماتیک با از بین بردن مقاومت در مسیر و شلنگ خروجی هوای فشرده به تخلیه سریع هوا کمک می کند. پورت اول شیر تخلیه با نمادA  ، پورت اضطراری با نماد R و پورت سوم با حرفP نشان داده می شود. پورت P,R به صورت معکوس عمل می کنند و مسدود هستند.

 انواع شیر تخلیه سریع پنوماتیک

شیرهای پنوماتیک با توجه به چند مورد مهم تقسیم بندی می شوند:

  • عملکرد
  • اندازه
  • کاربرد
  • طراحی

دسته بندی انواع آن بر اساس عملکرد عبارتند از:

  • شیر کنترل جهت دار

این شیرها وظیفه کنترل جهت جریان را بر عهده دارند و می توانند قطع و وصل جریان هوای فشرده را در مسیر کنترل نمایند. بر اساس ورودی و خروجی هوا ما شاهد نمونه های متفاوتی از این شیرها می باشیم از جمله:

  • شیر کنترل جهت دار دو طرفه
  • شیر کنترل جهت دار سه طرفه
  • شیر کنترل جهت دار چهار طرفه
  • کنترل فشار

این نمونه از شیرهای تخلیه سریع برای کنترل فشار استفاده می شوند و در حقیقت محدود کننده فشار می باشند. عملکرد انها به این شکل می باشد که با کنترل ورودی فشار مانع از بالا رفتن فشار گاز می شوند.

  • کنترل جریان
  • یکسو کننده

شیر تخلیه سریع پنوماتیکی

تنوع در سایز شیر تخلیه سریع پنوماتیک

1- تخلیه سریع2/1

2-تخلیه سریع 4/1

3- تخلیه سریع 8/3

4- تخلیه سریع 8/1

 

شیر تخلیه سریع پنوماتیک کتابی وشیر تخلیه سریع کوزه ای چه خصوصیاتی دارند

شیر تخلیه سریع کتابی پنوماتیک

 از انواع شیرهای مورد استفاده در تجهیزات جانبی مدارهای پنوماتیک می باشد، شکل ظاهری آن مانند کتاب می باشد. این نمونه از شیرها در 3 سایز متفاوت 12و14و38 میلیمتر موجود می باشد. این نمونه از شیرها را می توانیم در خط انتقال هوای فشرده نیز مورد استفاده قرار دهیم تا خروج هوای فشرده در مسیر انتقال سریعتر انجام شود. جنس این قطعه می تواند  از آلومینیوم باشد تا در برابر سایش و زنگ زدگی مقاومت کند. انعطاف پذیری، وزن سبک و برش سریع از خصوصیات مهم این نمونه از شیرها می باشد.

 شیر تخلیه سریع کوزه ای پنوماتیک

یکی دیگر از نمونه های پرکاربرد شیر تخلیه سریع پنوماتیک، نوع کوزه ای آن می باشد. این نمونه از شیرهای تخلیه نیز برای تخلیه سریع هوای فشرده در سیلندرها استفاده می شود. جنس بدنه آن از برنج می باشد و دمای بین 0تا 70 درجه سانتیگراد را تحمل می نماید.

 این نمونه از شیرها در سه سایز دهانه موجود می باشد:

1- سایز4/1

2- سایز 2/1

3- سایز 4/3

این نمونه از شیر تخلیه سریع پنوماتیک خروجی هوای بهتری نسبت به نوع کتابی دارد. محدوده فشاری که در آن به خوبی کار می کند بین 5/. تا 9.9 می باشد.

چرا از شیر تخلیه سریع پنوماتیک استفاده می شود

ایمنی یکی از مهمترین علت هایی بود که استفاده از شیرهای تخلیه سریع را توجیه کرد. این شیرها به منظور جلوگیری از افزایش فشار سیال در یک مخزن یا سیستم مورد استفاده قرار می گیرد. دلیل استفاده از شیر تخلیه سریع پنوماتیک در سیستم های متفاوت را می توانیم در موارد زیر خلاصه کنیم:

1- جلوگیری از بروز حوادث نامطلوب و خطرناک

2- یک ابزار مناسب برای تخلیه فشار

3-حفظ فشار سیلندرها در یک محدوده مناسب

4- کمک به جلوگیری از ایجاد انفجار

5-حفظ سلامت دستگاههایی که با سیلندرهای فشار در ارتباط هستند

استفاده از شیر تخلیه سریع پنوماتیک در چه صنایعی بیشتر می باشد

عملکرد مناسب این قطعه در بالابردن ضریب ایمنی دستگاهها باعث می شد تا کاربرد فراوانی در صنایع متفاوت داشته باشد. از جمله صنایعی که  شیر تخلیه سریع پنوماتیک در آن استفاده می شود عبارتند از:

1- صنایع تولید مصالح ساختمانی

2- صنعت متالورژی و معدن

3- صنایع سبک  تولیدمواد غذایی

4- صنعت شیشه

مطلب قبلی معرفی سنسور جک پنوماتیک و ویژگی های اساسی آن
مطلب بعدی مشخصات رزوه های BSP
Print
4394 رتبه بندی این مطلب:
4.2

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

فهرست