انواع شیرهای پنوماتیک و کاربردهای آن
صبا تولید
/ دسته ها: مقالات

انواع شیرهای پنوماتیک و کاربردهای آن

شیرهای پنوماتیک

شیر پنوماتیک چیست

در این مقاله از شرکت صبا تولید، می خواهیم در مورد یکی از شیرهای پر کاربرد در صنعت صحبت کنیم، که با آن شیرهای پنوماتیک یا  شیرهای بادی گفته می‌شود. مکانیسم این شیر به اینگونه است که شما باید همانند دیگر انواع شیرهای صنعتی،  به آن نیرویی وارد یا اعمال کنید. با استفاده از نیروی وارده، مسیر هوا تغییر پیدا می‌کند ( یا قطع و وصل می شود). اگر این نیرو با استفاده از دست انجام شود، به آن شیر دستی گفته می‌شود. اما اگر با استفاده از نیروی الکتریسیته و جریان الکتریکی این کار را انجام بدهید، به آنها، شیرهای برقی پنوماتیک گفته می‌شود.

زمانی که شما نیروی الکتریکی را در این شیرهای برقی وارد می‌کنید، بوبین تعبیه شده در آنها خاصیت آهنربایی پیدا می کند. وقتی که بوبین، خاصیت آهنربایی داشته باشد، نیروی لازم برای تغییر وضعیت شیر، به خوبی ایجاد می شود.

کاربرد مهم شیرهای برقی پنوماتیک، این است که شما می توانید در طراحی و ساخت سیستم های کنترلی الکتریکی از آنها استفاده کنید. اما به جز آن، در انواع تجهیزات صنعتی، صنایع غذایی و دارویی نیز از شیرهای پنوماتیک استفاده می شود. شیرهای برقی پنوماتیک در ماشین آلات صنعتی و عمرانی هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع شیر های پنوماتیک

در این قسمت می خواهیم در مورد انواع شیرهای پنوماتیک (solenoid valve) توضیح بدهیم. همانطور که در بالا اشاره شد، این شیرها در زمینه‌های مختلف کاربرد دارند. از این رو، شاهد انواع مختلف شیرهای پنوماتیک برای اهداف مختلفی نیز هستیم. مثلاً یک نوع،  شیر یکسو کننده پنوماتیک است که فقط عبور جریان را در یک طرف اجازه میدهد.

 شیرهای کنترل فشار نیز از انواع دیگر شیرهای پنوماتیک هستند که هر کدام کارایی و عملکرد مختلف دارند.

شیرهای محدود کننده فشار، عمدتاً برای تنظیم فشار و بالا بردن سطح امنیتی مورد  استفاده قرار میگیرند.  به این صورت که فشار ورودی را به‌خوبی محدود می‌کنند. از این رو باید در هنگام نصب و استقرار این دستگاه در سیستم، آنها را بعد از کمپرسور قرار داد.

اما اگر مدیران سیستم قصد داشته باشند که در سیستم، فقط فشار ثابتی وجود داشته باشد و نوسان آن، درون سیستم، از بین برود، باید از شیرهای تنظیم کننده فشار استفاده کنند. اگر هم لازم باشد که از خارج شدن فشار باد، در یک بازه خاص خبردار شوند، شیرهای تابع فشار پنوماتیک، می تواند یکی از گزینه های بسیار مطلوب باشد.  

شیرهای پنوماتیک دیگری برای کنترل جریان یا قطع و وصل جریان نیز وجود دارد.  شیر برقی پنوماتیک و شیر دستی پنوماتیک، از دیگر مدل ها هستند. در این مدل از شیرها، کانال عبور هوای فشرده، محدود می‌شود و باعث کاهش جریان می‌شود. به عبارت دیگر، جریان را به خوبی کنترل  و مدیریت می کند. در شیرهای قطع و وصل جریان، در صورت تحریک نمودن بوبین، جریان هوا قطع و وصل می شود و می توان به خوبی مسیر جریان را  به سمت مورد نظر عوض کرد.

از طرف دیگر می توان شیرهای پنوماتیک را به دو گروه بزرگتر دیگر نیز تقسیم کرد:  نوع اول، که جریان هوا را کنترل می‌کنند و نوع دوم که سیال تحت کنترل، چیزی غیر از آب و روغن و سیال های این چنینی است. اما هدایت کننده همان هوا است که بعداً درآنها شیرهای محرک پنوماتیک استفاده میشود. نکات بسیار مهمی در هنگام خریداری و استفاده و یا سنجش شیر پنوماتیک باید مد نظر قرار بگیرد. زیرا می‌توان کیفیت شیر را با استفاده از این نکات و پارامترها مورد بررسی قرار داد. مثلاً فشار عملیاتی و دامنه فشار که برای مدیریت و کنترل شیر استفاده می‌شود، باید درجه مطلوبی داشته باشد. ظرفیتی و جریانی  نیز به اندازه مطلوب باشد.  نرخ چرخه، زمان پاسخ و سایز پورت ها هم از دیگر ویژگی هایی است که باید در هنگام خریداری یک شیر پنوماتیکی با کیفیت به مقادیر و استانداردهای آن توجه کرد.

عمدتا عمر این شیرها بستگی به نحوه استفاده و نحوه نگهداری دارد، اما می توان بین ۲ تا ۱۰ سال از این شیرها استفاده کرد.

 شیر پدالی پنوماتیک

شیر پدال بادی یا پدال پنوماتیکی، هم یک نوع دیگر از شیرهای پنوماتیک است که البته این نوع از شیرها به وسیله اهرم تحریک می شوند.  در پشت اهرم پدال پنوماتیک، اگزوزی نصب شده است و از این رو نیازی به صدا خفه کن یا نصب اگزوز دیگر نیست.

در پشت این پدال های پنوماتیکی سه پورت مختلف ورودی و خروجی وجود دارد که نامگذاری آن به صورت A ، B و P است. ورودی پدال را P نام گذاری می کنند و A و B نیز پورت های خروجی هستند که مسیر باد با فشردن پدال بین آنها تغییر می کند.

همانطور که از نام آنها نیز مشخص است، کنترل مقدار آن،  توسط پدال و به وسیله کاربر یا همان اپراتور انجام می‌شود. در واقع همین موضوع،  تفاوت اصلی شیرآلات پنوماتیک پدالی با دیگر شیرآلات برقی است. چرا که با از برداشتن پا از روی پدال و گذاشتن پا روی پدال، کاربر جریان را قطع و وصل می کند.

یکی از بهترین کاربردها برای استفاده از شیرآلات پنوماتیک پدالی، همان فرایندهای ضربانی است که در پروسه ها و عملیات های  مهندسی، به وفور، آن را مشاهده می کنید. به این صورت که خود فرد، متناسب با شرایط و با گذاشتن پا روی پدال، جریان را به صورت دلخواه قطع یا وصل می کند. برای به کار انداختن سیلندرها نیز عمدتا شاهد استفاده از از این شیرآلات هستیم.

 

اما چرا باید شیرآلات پنوماتیک صبا تولید را خریداری کنیم؟

شیرآلات پنوماتیک صبا تولید دارای گارانتی بلندمدت هستند و برای نصب آن از نیروهای متخصص و باتجربه استفاده شده است. استقرار و نصب این گونه از وسایل هیدرولیکی و مکانیکی، نیاز به لوازم جانبی زیادی دارد.   صبا تولید، شما را در امر نصب وراه اندازی یاری خواهند کرد و هر گونه مشاوره لازم را در مورد مشخصات و قیمت خرید و فروش شیر های پنوماتیک، برای شما انجام خواهند داد.

علاوه بر این، ما برای محصولات خود قیمت های متناسب و کاملا به صرفه ای را در نظر گرفتیم که می تواند گزینه ای مناسب برای نصب و راه اندازی شیرآلات پنوماتیک باشد.

ما همواره از دستگاه خود، برای مشتریان و مصرف کنندگان عزیز پشتیبانی می‌کنیم و راهنمایی های لازم را به آنها خواهیم داد.

 

مطلب قبلی آشنایی با خرید و فروش مهره و دنباله برنجی
مطلب بعدی آشنایی بیشتر با اتصال مستقیم پنوماتیک
Print
1020 رتبه بندی این مطلب:
4.5

فایل ها برای دانلود

  • 2222(.jpg, 163.75 KB) - 157 download(s)

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

فهرست