نکات مهم در هنگام خرید جک کامپکت پنوماتیک
صبا تولید
/ دسته ها: مقالات

نکات مهم در هنگام خرید جک کامپکت پنوماتیک

جک کامپکت پنوماتیک

سیستم پنوماتیک یکی از اصلی ترین و حیاتی ترین قسمت های  خطوط تولیدی در صنایع چوب، صنایع ماشین سازی، صنایع خودرو سازی، صنایع پرس، صنایع کاشی و سرامیک و دیگر صنایع مادر است. در این مقاله در مورد جک کامپکت پنوماتیک، به عنوان مهم ترین قسمت سیستم پنوماتیک  توضیحاتی را ارائه می دهیم.

 

جک کامپکت پنوماتیک یا سیلندر کامپکت پنوماتیک چیست؟

 سال ۱۹۵۸ اولین بار این جکها استفاده شد و در صنعت از آن ها بهره‌برداری شد. سیلندرهای  یا جک های دو طرفه (همانطور که از نام آنها پیدا است)، به سیلندر هایی گفته می شود که از  هر دو طرف کار انجام می‌دهند. به این معنا که هم در حالت رفت و هم در حالت برگشت، پیستون یا شفت در حال حرکت است. در این سیلندرها،  شاهد فنر بازگرداننده نیستیم، بلکه به جای آن، هوای فشرده است که باعث حرکت پیستون به صورت رفت و برگشتی می ‌شود. دلیل نامگذاری این جک ها به جک کامپکت پنوماتیک نیز همین است.  کلمه کامپکت به معنای فشرده شده است و وقتی که برای جک استفاده می شود، به این معنا است  که دارای ابعاد فشرده و کوچکی هستند و مناسب برای مکان هایی با محدودیت فضا می باشند. پس اگر در کسب و کار خود فضای کمی را می توانید برای یک جک پنوماتیک در نظر بگیرید، بهترین انتخاب، استفاده از جک کامپکت پنوماتیک است.

 در واقع یکی از دلایل اصلی محبوبیت  جک کامپکت پنوماتیک، این است که فضای بسیار کمی را اشغال می کند. تقریبا حدود ۵۰ درصد فضای کمتری نسبت به دیگر  جک ها، اشغال می کنند. درست است که اندازه آنها کوچکتر است اما به هیچ وجه عملکرد سطح پایینی ندارند و شما میتوانید مانند سیلندر پنوماتیک واقعی نیروهایی به همان اندازه به این جک نیز وارد کنید.  اندازه آنها از ۱۲ میلیمتر تا ۱۰۰ میلیمتر در کلاس های مختلف متغیر است. یکی از اصلی ترین  ویژگی های جک کامپکت (که البته بر قیمت ان هم تاثیر زیادی دارد)،  بدنه پروفیلی آن است. بدنه جک کامپکت پنوماتیک، به گونه ای طراحی شده است که باعث می‌شود تا این جک ها، در برابر انواع ضربه ها مقاومت بسیار بالایی از خود نشان بدهد. در ادامه در مورد یکی از اصلی ترین ویژگی های جک کامپکت پنوماتیک، یعنی میزان ضربه گیری هم توضیح خواهیم داد.

 سیلندر های کامپکت در دو نوع در بازار موجود هستند. جک مگنت دار و جک بدون مگنت. (کامپکت ساده معمولاً ارتفاع کمتری در حدود ۵ میلیمتر تا یک سانتی‌متر دارند).

در کارخانجات تولید شیشه، در صنایع فولاد، در صنایع سرامیک، در صنایع گاز و نفت و  و به طور کلی در اغلب صنایع مادر، به علت  نیاز به دستگاه‌های اتومات صنعتی،  استفاده از جک کامپکت پنوماتیک بسیار زیاد است.

 

طراحی و ساختار جک کامپکت پنوماتیکی به چه صورت است؟

 معمولاً جک کامپکت پنوماتیک دارای یک بدنه گرد است. این بدنه گرد، قطر خارجی صاف و تمیزی دارد که از چند قطعه تشکیل شده است.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، بدنه جک کامپکت پنوماتیک از جنس پروفیل است.   چراکه پروفیل در برابر ضربه بسیار مقاوم است. وزن خیلی کمتری نسبت به دیگر جکهای پنوماتیک دارد و البته نسبت به آنها انعطاف پذیری بسیار زیادی دارد.  بعضا شاهد آن هستیم که بدنه سیلندر ها را از جنس  استیل و آلیاژ آلومینیوم نیز  می سازند.

3 ویژگی اصلی جک پنوماتیک کامپکت  که در هنگام خرید باید توجه کنید

 

در هنگام خرید جک کامپکت پنوماتیک به سه ویژگی و مشخصه اصلی باید توجه کرد. همانطور که می دانید هر سیلندر دارای یک پیستون است. هر پیستون یک مقدار به نام  کورس دارد که در واقع همان فاصله اولین نقطه شفت تا نقطه پایانی است. این واحد را عموماً بر اساس میلی متر اندازه گیری می کند و شاخصه مهمی در هنگام انتخاب و خرید جک کامپکت پنوماتیک است. چون سیلندر کامپکت پنوماتیک، کورس کوتاهی دارد، روی نیرویی که توسط این قطعه ایجاد می‌شود به هیچ وجه تاثیر منفی نمی‌گذارد. (از آنجایی که جک پنوماتیک دارای کورس کوتاهی است به آن جک  کورس کوتاه نیز به گفته می شود)

قطر میل پیستون هم  در انتخاب نوع جک بسیار مهم است.  میله پیستون معمولاً دارای قطر ۱۲ تا ۱۰۰ میلیمتر است که روی کارکرد جک تأثیر بسیار زیادی دارد و هرچه بیشتر باشد از خم شدن و شکستن پیستون ها جلوگیری می کند.

سومین ویژگی بسیار مهم در هنگام خرید جک کامپکت پنوماتیک میزان ضربه گیری آن است. بر اثر جابجایی های زیادی که برای جک کامپکت پنوماتیک به وجود می‌آید، ضربه‌هایی به پیستون وارد می‌شود. این ضربه‌ها پس از مدتی می‌توانند بیستون را خراب کنند. به همین دلیل در طراحی جک کامپکت پنوماتیک برای اینکه این ضربه ها مشکلی برای جک ایجاد نکند، از ضربه گیر استفاده می‌شود. به همین دلیل شما باید در هنگام خرید جک پنوماتیک کامپکت، میزان ضربه گیری را در نظر بگیرید.

انواع جک پنوماتیک

جک های پنوماتیک در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. معمولاً به واسطه کاربردی که دارند می‌توان جکهای پنوماتیک را به چهار گروه تقسیم بندی کرد. جک پنوماتیک ۴ میل جک، پنوماتیک میله مخفی، جک کامپکت پنوماتیک (که موضوع این مقاله است) و جک پنوماتیک قلمی یا گرد.

 جک پنوماتیک ۴ میل، دارای بدنه ای چهار گوش است که بر اساس قطر داخلی جک و کورس جک مشخص می‌شود. جک پنوماتیک میل مخفی، هم دارای بدنه چهارگوش استق اما میله های اطراف آن قابل رویت نیست. جک پنوماتیک کامپکت به این دلیل که  بیشتر در فضاهای کوچک مورد استفاده قرار می گیرد، محبوبیت خاصی دارد. معمولاً مکان هایی که محدودیت فضا (به ویژه محدودیت ارتفاع) دارند، از جک کامپکت پنوماتیک استفاده می‌کنند. قیمت این جک ها معمولاً نسبت به جک های چهارگوش بیشتر است. به این دلیل که کورس کوتاهی دارند و پیستون این سیلندرها ارتفاع کمتری دارد.

عمدتاً در صنایع بسته بندی که نیاز به  به فضاهای کوچک است، از جکهای پنوماتیکی قلمی استفاده می شود.

 

برای ثبت سفارش جک کامپکت پنوماتیک می توانید به سایت صبا تولید (https://sabatolid.ir)  مراجعه کنید. ما در شرکت صبا تولید تمام تمهیدات لازم را برای خرید جک کامپکت پنوماتیک به بهترین شکل ممکن  همراه با مشاوره و راهنمایی های تخصصی پیش از خرید فراهم کرده ایم. 

مطلب قبلی اسپول ولو چیست ؟
مطلب بعدی آشنایی با اتصالات پنوماتیک
Print
1010 رتبه بندی این مطلب:
4.0

فایل ها برای دانلود

  • 777(.jpg, 59.8 KB) - 265 download(s)

  • 999(.jpg, 69.89 KB) - 215 download(s)

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

فهرست