آشنایی با اتصالات پنوماتیک
صبا تولید
/ دسته ها: مقالات

آشنایی با اتصالات پنوماتیک

آشنایی با اتصالات پنوماتیک

در جهت آشنایی با اتصالات پنوماتیک، کسب اطلاعات لازم برای سیستم های  پنوماتیک شامل هر نوع فرآیند با ماشین آلات مکانیزه یا خودکار است که در آن انتقال گاز به شکل تحت فشار یا هوای فشرده انجام می شود.

یکی از کاربردهای مهم اتصالات پنوماتیک به طور خاص بر ای انتقال نیرو از طریق حرکت کنترل شده گازهای تحت فشار (از جمله هوا) را نشان می دهد. در سیستم های مجهز به پنوماتیک، گازهای تحت فشار که مکانیزم های مورد نیاز را هدایت می کنند معمولاً از طریق یک شبکه ضد آب از لوله های سخت و پرتوان، شلنگ های مقاوم یا طول لوله های انعطاف پذیر به مکان مورد نیاز منتقل می شوند.

اتصال پنوماتیک چیست؟

اکثریت قریب به اتفاق این مسیر به طیف گسترده ای از اتصالات پنوماتیک، کوپلینگ ها، سوپاپ ها و آداپتورها به یکدیگر و همچنین به دستگاه های مختلفی که نیرو می گیرند، متصل می شوند.  به عنوان یک نکته عمده، اتصالات پنوماتیک می تواند به عنوان هر نوع اتصال دهنده ای به کار رود که برای اتصال اجزا یا دستگاه ها در یک سیستم هوای خشک بسته و تحت فشار طراحی شده است.

امروزه این سیستم ها و اتصالات پنوماتیک به شکل شگفت انگیزی در تمامی صنایع و کاربردها مورد استفاده قرار گرفته اند، از ساخت و ساز، مونتاژ و راه اندازی خط تولید گرفته تا تنوع گسترده ای از ماشین آلات صنعتی، ابزار دستی و  حتی تجهیزات دسک تاپ.. در بسیاری از محیط های عملیاتی، قدرتی که سیستم های پنوماتیک ارائه می دهند می تواند همه کاره، قابل اعتماد، مقرون به صرفه و ایمن تر از تنظیمات مانند آن باشد که به وسیله موتورهای الکتریکی متعدد و محرک ها تأمین می شود.

معرفی انواع اتصالات پنوماتیک

هنگام بررسی و حتی خرید اتصالات و آداپتورها و معرفی انواع اتصالات پنوماتیک، این نوع سیستم ها، گزینه های متعددی به شما ارائه می شود که طیف گسترده ای از روش ها و سبک های مختلف مونتاژ را پوشش خواهند داد. برخی از رایج ترین ها عبارتند از:

اتصالات پنوماتیک Push-In

این نوع اتصال با در نظر گرفتن سرعت و سهولت مونتاژ یا جداسازی قطعات طراحی شده است. همچنین برای ایجاد اتصالی ایمن و قابل اعتماد ساخته شده اند. این دسته معمولاً عمل اتصال و قطع اتصال را به شکل کاملاً بدون ابزار بین لوله ها، لوله ها و ابزارهای مختلف را امکان پذیر می کنند. در عین حال این مجموعه برای اتصالاتی که اغلب نیاز به مونتاژ مجدد دارند، ایده آل هستند.

از سوی دیگر متداول ترین نوع اتصالات Push-In دارای یک حلقه محاط (کولت) در اطراف نقطه اتصال است که از طریق آن شلنگ یا لوله به درون ان وارد شده و سپس به طور خودکار لوله را در بر گرفته و در جای خود نگه می دارد. فشار دادن کولت با دو انگشت (یا ابزار) فوراً اتصالات را از لوله جدا می کند. این اتصالات پنوماتیک فشاری می توانند از پلاستیک یا فلزات مختلف ساخته شوند. نوع پلاستیک آن ها معمولاً برای سیستم های با فشار کم استفاده می شوند، در حالی که اتصالات فلزی ممکن است در پروژه هایی با درجه حرارت بالاتر یا محیط مورد نیاز باشد.

اتصالات پنوماتیک لوله به لوله

اتصالات پنوماتیک لوله به لوله در انواع مختلفی با قطرها، اندازه ها و مواد تولید می شوند. آنها برای اتصال دو لوله به یکدیگر و به شکل مستقیم یا زاویه دار استفاده می شوند. با این اتصالات انواع مختلف را می توان برای کار با طیف وسیعی از مواد مانند نایلون، پلی اورتان یا کانال پلی آمید انتخاب کرد.

اتصالات پنوماتیک مهره ای

این نوع اتصالات شامل درگیر شدن با یک پیچ در لبه داخلی یا بیرونی اتصال است که با نخ های همسان در انتهای یک طول شیلنگ یا مجرا اندازه گیری می شود. اینگونه اتصالات (با  نخ) به منظور ایجاد یک اتصال قابل اعتماد و مقاوم  بین قطعات در نظر گرفته شده است. این نوع اتصالات پنوماتیک به پوشش درزگیر اضافی یا یک لایه نوار تفلون برای استفاده در کاربردهای پنوماتیک نیاز دارد. اتصالات با نخ مخروطی بدون نیاز به روکش های اضافی یا نوار نیز در بازار موجود است. این حالت همچنین ممکن است برای برخی از محیط های کاری که درزگیرها و پوشش ها منجر به خوردگی یا آلودگی می شوند لازم باشد.

آشنایی با انواع اتصالات پنوماتیک

اتصال پنوماتیک را می توان به طیف نسبتاً گسترده ای از انواع مجراها و دستگاه ها از جمله شلنگ و لوله در نقاط مختلف اطراف سیستم های وابسته متصل کرد. بهترین اتصالات پنوماتیک برای کاربرد و محیط کار مورد نظر تا حد زیادی به فشارهای عملیاتی نیاز دارد که سیستم در آن کار می کند. با این حال، هنگام انتخاب نوع اتصالات در موارد خاص، مهم است که دقیقاً بر اساس نوع مجرایی باشد که هوای فشرده را از دو طرف اتصالات مورد نظر انتقال می دهد. مواد مختلف به کار رفته در اتصال پنوماتیک دارای خواص مختلفی برای خود خواهند بود، که اغلب بهترین انتخاب برای استفاده را تعیین می کند.

به طور معمول یک شلنگ به نوعی انعطاف پذیر از مجرا اشاره دارد که از چند لایه مواد لاستیکی یا پلاستیکی مقاوم ساخته شده است. این نوع غالباً به گونه ای طراحی شده است که به دلیل ساییدگی و پارگی در فواصل نسبتاً منظم تعویض می شود. به همین دلیل، اتصالات طراحی شده برای استفاده با شیلنگ هوا ممکن است دائمی باشند یا به راحتی جدا شوند، با توجه به اینکه اغلب نسبت به هم جدا می شوند.

همچنین یک لوله در ارتباط با اتصالات پنوماتیک، در این زمینه معمولاً نشان دهنده مجرای ساخته شده از مواد مقاوم غیر قابل انعطاف و اغلب به صورت یک لایه یا طولی است. به طور کلی به عنوان گزینه ای بهتر برای تاسیسات یا اجرای دائمی تر در نظر گرفته می شود. اتصالات لوله پنوماتیک ممکن است نسبت به انواع دیگر اتصالات محکمتر در جای خود ثابت شود.گاهی اوقات به طور خاص برای جدا سازی مکرر طراحی شده است. لوله برای اتصالات معمولاً با توجه به قطر داخلی آن درجه بندی یا اندازه می شود.

از سوی دیگر در عملیات لوله گذاری در سیستم های اتصالات پنوماتیک اغلب نمی از پروژه ها در محاصره لوله ها قرار دارد!. یک گزینه نسبتاً سفت و مقاوم اما با درجاتی از انعطاف پذیری و با هدف تنظیمات غیر دائمی از بیشتر مجامع لوله های مجاری همانا اتصالات پنوماتیک است. لوله پنوماتیک معمولاً با توجه به قطر خارجی آن برای اتصالات اندازه یا اندازه گیری می شود.

 

مطلب قبلی نکات مهم در هنگام خرید جک کامپکت پنوماتیک
مطلب بعدی چگونه یک شیلنگ بخارمناسب انتخاب کنیم؟
Print
469 رتبه بندی این مطلب:
5.0

فایل ها برای دانلود

  • 121(.jpg, 140.86 KB) - 137 download(s)

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

فهرست