چگونه یک شیلنگ بخارمناسب انتخاب کنیم؟
صبا تولید
/ دسته ها: مقالات

چگونه یک شیلنگ بخارمناسب انتخاب کنیم؟

شیلنگ بخار

چگونه یک شیلنگ بخار مناسب انتخاب کنیم؟

شیلنگ بخار نمونه ای از شیلنگ و یا لوله است که جهت انتقال سیالات بخار،بخار-مایع اشباع و  یا حتی مایعات با درجه دما و فشار بالا مورد استفاده قرار میگیرد. زمانی که قرار است از یک شیلنگ بخار استفاده کنیم به علت وجود پارامترهای مکانیکی دما و فشار در رنج ها و مقادیر بالا لازم است از مواد و جنس هایی استفاده کنیم که کارایی و توانایی بالایی نسبت به انواع دیگر لوله های انتقال سیال را داشته باشند. در ادامه این مطلب ما سعی داریم شما را در شناخت شیلنگ استیم ،مزایا ،کاربرد و چگونه انتخاب یک شیلنگ بخار مناسب بیشتر آشنا کنیم .

زیرا که یک انتخاب مناسب در انتخاب این نوع شلنگ ها نه تنها ما را از مزایا بالا شیلنگ های بخار بهره مند بلکه تا حدود زیادی در هزینه های ناشی از تعمیرات و نگهداری برای مدت زمان بالایی کاهش خواهد داد.

 

 

 

 

شیلنگ بخار چیست؟

شیلنگ بخار به نوعی شیلنگ گفته می شود که عمدتا از چند لایه تشکیل شده و به علت وجود لایه های لاستیکی ، الیاف پلی استر و یا فلزی تحمل دمایی و فشاری بسیار بالا دارد و به لحاظ انعطاف پذیری و کاربری به مانند لوله های پلاستیکی می باشد . در واقع وجود لایه لاستیکی داخلی، ضریب اصطکاک پایین تری را به نسبت نوع فلزی در انتقال بخارهای گرم ،داغ، فوق اشباع در شیلنگ های بخار ایجاد کرده است.

 در ادامه با برخی از مزایا و فواید شیلنگ بخار آشنا خواهیم شد،  مزایا منحصر به فردی که در کنار کاهش دادن هزینه ساخت و راه اندازی تاسیسات بخار، نیاز مشتری در دمای زیر صفر تا جوش سیالات را به بهترین نحو پاسخگو می باشد. تحمل فشارهای بسیار بالا نیز از دیگر ویژگی های شیلنگ های  استیم  است که آنها را به عضو ثابت ساختار صنایع مختلف تبدیل کرده است.

مزایا شیلنگ بخار نسبت به شیلنگ های معمولی

 

تحمل دمایی بالا شیلنگ استیم

دما یکی از مهمترین پارامترهای مکانیکی است که  بر روی خواص ترمودینامیکی گازها و بخارها تاثیر گذاری بالایی دارد و این در حالی است که در عمده موارد استفاده از شیلنگ استیم به منظور انتقال بخار های فوق داغ با فشاری بیش از 25 بار نسبت به نمونه سیالات دیگر است گازها و بخارات به علت فشار بالا و خواص مولکولی از جمله موادی هستند که لزوم استفاده از یک شیلنگ بخار را در هنگام کار با آنها بالا می برد.

 

نفوذپذیری پایین شیلنگ بخار

گازها به علت ساختار مولکولی پراکنده قابلیت بالایی در نفوذ و نشت از منافذ شیلنگ ها و لوله های فلزی و پلیمری تک لایه و یا غیر مناسب را دارند که این فاکتور تا حدود زیادی باعث وارد شدن خسارت و پایین آمدن دوام تجهیزات انتقال سیال میگردد. شیلنگ استیم بهترین راهکار جهت جلوگیری از این نفوذپذیری محسوب میگردد.

 

تحمل فشاری بالا شیلنگ استیم

تحمل فشاری بالا شیلنگ استیم علاوه بر ایمن سازی مسیرهای انتقال جریان گاز و بخار و جلوگیری از هزینه های مازاد ناشی از پارگی و نشت باعث پایداری در مقدار دبی بخار داغ ، جلوگیری از افت فشار و ضربه های قوچ ناشی از تغییرات فشاری میگردد.

 

دوام بالا در حین انعطاف پذیری

وجود الیاف مصنوعی و یا حتی در مواقعی فلزی در ساختار شیلنگ استیم دوام بالایی را به این نوع لوله های انتقال بخار بخشیده است که علاوه بر انعطاف و دوام بالا از تاب خوردگی، پیچ خوردن شیلنگ در بازه های زمانی و کاری بالا جلوگیری خواهد کرد.

چگونه یک شیلنگ استیم مناسب انتخاب کنیم

اگر شما نیز به مانند بسیار دیگر از کارشناسان فنی و مهندسان صنایع مختلف نظامی، ساختمان و نفت و گاز به این نتیجه رسیده اید که استفاده از شیلنگ بخار بهترین گزینه در شرایط کاریبا دما و فشار بالا است خوب است که بدانید که انتخاب نوع شیلنگ استیم مناسب خود نیز بخش عمده ای در هنگام استفاده از این نوع شیلنگ های انتقال بخار محسوب میگردد. متاسفانه در سال های اخیر وجود محصولات تقلبی و نامرغوب نه تنها نیاز مشتریان را برطرف نخواهد کرد بلکه باعث وارد شدن هزینه های سنگین تعمیر و تعویض گردیده که علاوه بر هزینه مالی زمان زیادی را از صنعتگران و مشتریان تلف کرده است.

عوامل موثر در انتخاب شیلنگ بخار مناسب

 

حداقل و حداکثر فشار و دما عملکردی

دما و فشار عملکردی به طور دقیق و سپس تجربی پیش از انتخاب شیلنگ استیم محاسبه گردد و طبیعی است که انتخاب شیلنگ بخار با ضریب قطعیت بیش از یک باید انجام گردد تا شرایط بحرانی و فوق بحرانی را پاسخگو باشد.

قطر داخلی مناسب و صافی لایه داخلی

قطر شیلنگ بخار یکی از پارامترهای موثر در دبی و سرعت انتقال بخارات محسوب می گردد پس پیش از انتخاب شیلنگ استیم باید قطر مناسب محاسبه و انتخاب گردد.

شرایط محیطی کاری

شرایط محیطی و اطراف شیلنگ بخار جز عوامل بیرونی و تاثیر گذار در انتخاب شیلنگ استیم می باشد که گاهی از طرف مشتریان نادیده گرفته می شود. در معرض ضربه بودن یا نبودن شیلنگ استیم ، دمای محیط و حتی تماس با مواد شیمیایی و خورنده از مواردی است که گاهی به طور کلی نوع شیلنگ استیم کاربردی را برای رسیدن به دوام و پایداری بالا دستخوش تغییر خواهد کرد.

 

 

 

تامین کننده مناسب

 شاید برای شما هم انتخاب نمونه اصل و تقلبی شیلنگ استیم از یکدیگر به خصوص پیش از شرایط کاری سخت باشد و این دقیقا همان نکتهای است که تامین شیلنگ بخار را به یکی از عوامل اصلی بررسی پیش از انتخاب محسوب میشود.وجود محصولات با کیفیت ، ارائه مشاوره فنی به مشتری جهت انتخاب مناسب و هم چنین خدمات پس از فروش از عواملی است که یک برند و یا تامین کننده را از دیگر محصولات و کارخانه ها متمایز میکند.

شیلنگ بخار را از کجا تهیه کنیم؟

شرکت دانش محور صبا تولید با تجربه و دانش فنی بیش از سی سال در تولید،تامین و تجهیز شیلنگ ها و اتصالات فلزی ، برنجی و چند لایه همواره سعی بر آن دارد تا علاوه بر رفع نیاز مشتریان صنایع بزرگ و کوچک صنعتی با کیفیت در تراز جهانی ، سهولت دسترسی به محصول مناسب با تنوع بالا و قیمت مناسب طیف وسیعی از نیازهای مشتریان را در زمینه خطوط انتقال انرژی، سیالات و بخارات تامین کند. از این رو فروشگاه اینترنتی صبا تولید گامی است در جهت انتخاب و سهولت دسترسی بیشتر مشتریان عزیز به محصولات با کیفیت می باشد. 

 

مطلب قبلی آشنایی با اتصالات پنوماتیک
مطلب بعدی بررسی و مقایسه هیدرولیک و پنوماتیک
Print
937 رتبه بندی این مطلب:
5.0

فایل ها برای دانلود

  • 11(.jpg, 74.74 KB) - 173 download(s)

  • 15(.jpg, 67.44 KB) - 181 download(s)

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

فهرست