سه راهی برنجی چیست و چه کاربردی دارد؟
صبا تولید
/ دسته ها: مقالات

سه راهی برنجی چیست و چه کاربردی دارد؟

سه راهی برنجی

سه راهی برنجی چیست و چه کاربردی دارد؟

 

در صنایع مختلف، اتصالات برنجی مورد استفاده زیادی قرار می گیرند و به دلیل مزیت های فراوان و کاربرد گسترده ای که دارند، در حجم زیادی تولید و به بازار عرضه می گردند. انواع این اتصالات شامل سه راهی برنجی، تبدیل برنجی، بوشن برنجی، زانو برنجی، مغزی و سر شلنگی برنجی، چهار راهی برنجی، سر دنده و نیپل برنجی، رو پیچ تو پیچ برنجی و چپ گرد برنجی می باشند. تقسیم بندی این اتصالات بر اساس اندازه، نوع ساختار و نوع کاربرد است. اتصالات برنجی از نظر نوع کاربرد به اتصالات پنوماتیک، گاز و آب دسته بندی می گردد. عواملی که بر ساختار این اتصالات اثر می گذارند شامل نوع سیالی که قرار است در این خطوط جریان داشته باشد و ضخامت و نوع لوله های انتقال می باشد. با توجه به آنچه گفته شده اتصالات برنجی در دو نوع فشار قوی و معمولی تولید می شوند که هر کدام کاربردهای مختلفی دارند. در این مقاله می خواهیم بیشتر در مورد سه راهی برنجی صحبت کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

 

فلز برنج بکار رفته در ساخت سه راهی برنجی چه ویژگی هایی دارد؟

 

خواص فیزیکی خاص فلز برنج موجب شده تا از آن در ساخت اتصالات لوله کشی استفاده شود. برنج دارای دمای ذوب بالایی است و مقاومت مکانیکی زیادی دارد. این دو ویژگی دو دلیل قانع کننده برای ساخت اتصال سه راهی برنجی است. فلز برنج در مقایسه با سایر فلزات در برابر خوردگی از خود مقاومت نشان می دهد و سایش کمتری دارد. همچنین این فلز کدر نمی شود و همواره براق و درخشنده است، به همین علت زیبایی خاصی دارد. فلز برنج در حالت سرد و گرم، دارای قابلیت شکل پذیری بسیار خوبی می باشد و به این دلیل در ساخت سه راهی برنجی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

کاربرد سه راهی برنجی چیست؟

 

سه راهی برنجی در مسیرهایی از لوله کشی مورد استفاده قرار می گیرد که نیاز است یک انشعاب اضافه از خطوط گرفته شود. این اتصال کاربردهای گوناگونی در صنایع مختلف به خصوص صنعت ساختمان سازی دارد. سه راهی داخل دنده برنجی در لوله کشی های ساختمان نقش مهمی ایفا می کند و تعداد زیادی از آن به کار گرفته می شود. با استفاده از اتصالات برنجی می توان سیالات مختلف را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال داد و نگران نشتی و آسیب دیدگی آن ها نبود. این اتصالات می توانند در انتقال گاز، آب و … بکار برده شوند و در لوله کشی ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری مورد استفاده قرار گیرند. البته نوع لوله کشی این ساختمان ها ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد و اتصالاتی که در آن ها به کار می رود، از انواع مختلفی انتخاب گردد.

 

سه راهی برنجی چگونه تولید می شود؟

 

فلز برنج در واقع یک نوع آلیاژ است که از ترکیب دو فلز روی و مس ساخته می شود. البته در پاره ای مواقع ممکن است کمی سرب هم به مواد تشکیل دهنده آن اضافه گردد. اتصالات و سه راهی برنجی با توجه به کاربردی که دارند دارای ضخامت و ابعاد متفاوتی هستند. برای اینکه اتصالات برنجی تولید شوند باید ۵ مرحله را پشت سر گذارند. این مراحل شامل: ۱- ریخته گری، ۲- ماشین کاری، ۳- پرداخت، ۴- آبکاری و ۵- مونتاژ می باشد.

 

 

ویژگی های سه راهی برنجی چیست؟

 

 1.   این اتصال برای انشعاب گرفتن از خطوط لوله مورد استفاده قرار می گیرد.

2.    قسمت رویی یا داخلی آن رزوه دار است که لوله های رزوه دار به راحتی به آن متصل و محکم می شوند.

3.    از برنج بدون سرب ساخته شده است.

4.     در برابر خوردگی مقاومت زیادی دارد.

5.    نصب آن به راحتی انجام می پذیرد.

6.    در سرما و گرما دارای انعطاف پذیری زیادی است.

7.    تغییر رنگ در آن اتفاق نمی افتد.

8.    بر روی آن لکه ایجاد نمی شود.

9.    ساخت آن بر اساس استانداردهای روز دنیا صورت می گیرد.

 

 

انواع سه راهی برنجی چیست؟

 

همانطور که اشاره کردیم، سه راهی رو دنده برنجی کاربرد زیادی دارد و در لوله کشی از آن زیاد استفاده می شود. این اتصال وقتی در مسیر لوله کشی اصلی قرار می گیرد، ایجاد انشعاب های فرعی می کند. سه راهی برنجی طبق نوع طراحی و شکل ظاهری دارای سه دسته است. این سه دسته عبارتند از:

 

 

سه راهی قائم: متداول ترین نوع سه راهی برنجی این مدل است که در مسیر لوله کشی اصلی قرار می گیرد تا بتوانیم از آن انشعاب بگیریم. در این مدل سه راهی، رزوه ها روی سه راهی یا داخل آن هستند.

 

سه راهی تبدیلی: اگر قصد داشته باشیم، از لوله هایی که دارای قطر یکسان نیستند، انشعاب بگیریم از این سه راهی استفاده می کنیم. البته ممکن است، لوله های خطوط اصلی دارای قطر یکسانی باشند. اما انشعابی که از آن ها گرفته می شود، با قطر کمتری انتخاب گردد.

 

سه راهی ۴۵ درجه: این سه راهی در موارد خاص استفاده می شود. اگر در جایی نیاز داشته باشیم تا انشعاب به صورت زاویه ۴۵ درجه باشد، سه راهی ۴۵ درجه مناسب ترین گزینه است.

 

 

کلام آخر

 

ویژگی های آلیاژ برنج باعث شده تا از آن برای ساخت اتصالات مختلف استفاده شود. دوام و ایمنی این اتصالات در سیستم های لوله کشی ضریب اطمینان آن را بالا می برد. ممکن است قیمت اتصالات برنجی در مقایسه با دیگر انواع اتصالات کمی گران تر باشد، اما با توجه به ویژگی های منحصر به فرد آن، ارزشش را دارد. سه راهی شیلنگ خور برنجی در لوله کشی های ساختمانی و صنعتی کاربرد زیادی دارد. اگر دوست دارید لوله کشی دارای عمر زیاد باشد، حتما اتصالات برنجی را انتخاب کنید. همچنین در جاهایی که انعطاف پذیری برایتان مهم است، اتصالات و سه راهی برنجی بهترین گزینه هستند. این اتصالات قابلیت تحمل دماهای بسیار بالا را دارند و می توانند در گرمای آتش مقاوم باشند. طیف گسترده ای از اتصالات برنجی تولید می شود و گزینه های متعددی را برای انتخاب در اختیارتان قرار می دهد. اندازه های کوچک آن ها معمولا در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد و آنهایی که ابعاد بزرگتری دارند در پروژه های صنعتی به کار می روند. اتصالات و سه راهی برنجی همه کاره هستند و سال های سال کیفیت خود را حفظ می کنند.

مطلب قبلی بوشن برنجی چیست ؟
مطلب بعدی موارد استفاده و مزایای رابط برنجی شیلنگ خور چیست؟| قیمت و خرید | صبا تولید
Print
3507 رتبه بندی این مطلب:
4.4

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

فهرست